Een compliment kost niets


12 mei 2016 - 

Goed gedaan!Mijn vader had ook een eigen bedrijf, in verzekeringen. Hij had een kantoor met
medewerkers. Eén van de dingen die ik goed kan herinneren over hoe hij omging met zijn
werknemers was dat hij zei: ‘Een complimentje kost niks’. Nu, vele jaren later, denk ik
daar nog vaak aan.

Bij de trainingen die ik geef en de begeleidingstrajecten die ik doe kom ik
vaak tegen dat dingen die niet zo goed gaan breed uitgemeten worden.

Maar de rest, de 95% die wel goed gaat, daar hoor je niemand over.
Vreemd, toch?

Het leek me een mooi onderwerp voor een artikel.

Een klein onderzoekje levert dit op:

1. Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Compliment):
Een compliment is een lovende of vleiende uitdrukking. Iemand kan iemand anders een
compliment geven – verbaal of non-verbaal – als uiting van waardering voor een
geleverde prestatie. Een complimentje kan functioneren als een positieve bekrachtiging
en dient dan als prikkel om het bedoelde gedrag te herhalen. Een compliment kan ook
averechts werken, bijvoorbeeld wanneer men iemand een compliment geeft voor een
taak die hij of zij zelf als gemakkelijk of vanzelfsprekend ervaart.
Een voorbeeld van een verbaal compliment is “Goed zo!” zeggen als iemand een taak tot
een goed einde heeft gebracht. Applaus of een duim opsteken zijn voorbeelden van een
non-verbaal compliment.

2. Carriëretijger (http://www.carrieretijger.nl/functioneren/management/compliment)
zegt dit:
Als manager doe je er goed aan je medewerkers af en toe een schouderklopje te geven.
Elke medewerker hoort graag dat zijn kwaliteiten, persoonlijke vaardigheden en
resultaten worden gewaardeerd. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers die regelmatig
positieve feedback ontvangen gemotiveerder zijn om hun werk steeds beter te doen. Toch
zijn leidinggevenden doorgaans niet zo scheutig met complimentjes. En dat is jammer,
want regelmatig een aai over de bol bij een goede prestatie werkt veel productiever dan
een uitbrander wanneer iets fout gaat.

Op die pagina staat nog veel meer interessants.

3. Psychologiemagazine (https://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Zo-geef-je-een-compliment.htm) zegt dit als eerste tip:
Zeg iets over de persoonlijkheid van de ander. Daarmee worden Nederlanders nog het
liefst gecomplimenteerd, kwam naar voren uit eerdergenoemde enquête van Maurice de
Hond. Niet verwonderlijk: op prachtige schoenen lopen kan iedereen, maar dat je zo
aardig bent of zo mooi formuleert zegt echt iets over jou. Mensen vinden het fijn te horen
dat juist dat wordt opgemerkt.

En het lijkt allemaal makkelijk. Je zegt in plaats van negatieve dingen
positieve dingen.
Maar complimenten geven is niet zo makkelijk. Het kost wel degelijk
wat.

Ik heb uit de bovenstaande artikelen en mijn eigen ervaring vijf tips voor het
geven van complimenten gemaakt.

Tip 1. Geef meteen een compliment als iets goed gaat.

Tip 2. Maak het concreet en vertel duidelijk waar het over gaat en wat je er zo goed aan vond.

Tip 3. Ondersteun je compliment met voorbeelden.

Tip 4. Laat bij het compliment jouw waardering blijken. Een niet gemeend compliment
kan je beter niet geven.

Tip 5. Werkt iemand in een groep? Geef dan in die groep het compliment.

Heb je meer tips over het geven van complimenten? Laat het dan weten onder
dit artikel.

Veel plezier en succes met je vergaderingen!
Carla

Je mag dit artikel gebruiken voor een tijdschrift, nieuwsbrief of website.
Wel het in het geheel overnemen en dit stukje toevoegen met een werkende link:
‘Door Carla van den Bos van Vergaderen doe je zo!
Ga naar
www.vergaderendoejezo.nl voor het aanvragen van het gratis e-boekje
‘In 5 stappen naar een leuke (vergader)groep’

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *